غذای تایلندی

 خوراک مناطق شمالی

خوراک های برآمده در این منطقه برگرفته از آب و هوای متغیر و محصولات متنوع زراعی آن است . طیف دمای هوا در زمستان خشک و سرد و در تابستان بین مرطوب و گرم تغییر میکند و در ایام باران های موسمی نیز، کما بیش چنین وضعیتی حاکم است . بنابراین طبیعی است که طیف گسترده ای از گونه های گیاهی ، سبزیجات و میوه ها در آب و هوای معتدل این مناطق می روید .

بهترین جاهایی که در شمال تایلند میتوانید این گوناگونی ، فروانی و تنوع را مشاهده کنید،همان بازارهای محلی حومه شهر هاست . جایی که کشاورزان محلی در طول روز از زمینهایشان محصول برداشت میکنند و برای فروش به مناطقی چون  چیانگ مای و چیانگ رای می آورند و تا پاسی از شب و یا اول وقت صبح خرید و فروش محصولات کشاورزی جریان دارد.

گردشگرانی که به این بازارها سری میزنند این بخت را دارند که طیف گسترده ای از میوه های تازه ای چون توت فرنگی های بزرگ وشیرین ، آلوهای ترش ، سبزیجات و یا گونه های مختلف گیاهی را بچشند و یا خریداری کنند .

نحوه پخت و تهیه خوراک در مناطق شمالی تایلند ، از روش زندگی گروه های قومی چون «کارن » و«همونگ » و همینطور کشورهای همسایه مانند میانمار و لائوس تاثیر پذیرفته است . استفاده از شیر نارگیل و شکر به نسبت سایر مناطق این کشور ،کمتر مرسوم است . سبد مصرفی مردم این مناطق با سبزیجات تازه ، غذاهای بخار پز شده و ترشیجات عجین شده است . بنابراین خوراک ها سبک و به سرعت هضم و جذب  بدن میشوند . موسیر، سیر و فلفل هم که پای ثابت اکثر خوراک ها ی منطقه شمالی است . اهالی شمالی تایلند با تمام ظرافت های محلی که در طبخ غذاها بکار میبرند ؛ غذای همه جا حاضر khaosoi تقریبا همیشه برایشان محبوب است . تنها منوی غذایی است که در آن شیر نارگیل بکار میرود و از برنج و سوپ جوشیده کرم دار ، مخلوطی از تخم مرغ سرخ شده و نودل گوشت یا مرغی که بطور ملایم پخته شده ، تشکیل شده است . این غذا را با موسیر و لیمو وترشی کلم سرو میکنند . شمال تایلند همچنین با فلفل های آتشین و تندش شهرت دارد که عموما با برنج شفته سرو می شود .

هیچ کجا در تایند به اندازه شمال شرقی فصل ها متمایز نیست . در این منطقه « ایسان » مثال زدنی است . هوا در فصل زمستان و فصل گرم عموما خشک و زمین ها ، بی حال است . موقع بارندگی های موسمی برداشت از زمین ها نیز بسیار مشکل است . بنابراین کشاورزی در این نواحی از هر جای دیگری کم بازده تر است . اما مردم این نواحی آموخته اند که با تمام محدودیت ها چه طور با هر آن چه که در چنین شرایطی برداشت میکنند ، خوراکی برای خود دست و پا میکنند . در چنین شرایط نا متعارفی ، برنج های چسبیده را در ابعاد کوچک لقمه میکنند . عادت دارند تا به اندازه یک ملاقه سالادهای تند و یا سوپ ، همراه با گوشت کباب شده میل کنند که عمدتا خوراکی تند است . عطر و طعم غالب بسیاری از سالادهای مشهور این نواحی تند هستند و ترکیبی از سیر، لیمو ، فلفل ، شکر و سس ماهی را تشکیل میدهد . حبوبات هم نقش محوری در طعم این سالادها دارد . یکی از افزودنی های کلیدی در غذاهای ناحیه ایسان ، پلارا Pla ra است . یک طعم تقویت کننده که رد پای آن در همه جا از جمله سوپ وسالاد یافت میشود . پلارا از ماهی تخمیر شده ی آب های تمیز تشکیل شده که با سبوس برنج و نمک تفت داده می شود و تا دو سال قابل استفاده است . بر خلاف نوم پلا num pla یا سس ماهی که بعنوان چاشنی استفاده میشود ، پلا را بعنوان یک افزودنی تند به غذا می افزایند که ممکن است برخی عاشق آن باشند و یا برعکس چندان دلپذیر نباشد .

یکی دیگر از غذاهایی که هم در منطقه شمال شرق و هم در سرتاسر کشور طرفدارانی دارد سوم تم  Som tam یا سالاد سبز پاپایا نام دارد که از آب لیمو ، سس ماهی ،فلفل ، سیر ، قند خرما ، میگوی خشک شده و بادام زمینی تفت خورده تشکیل شده است .

 خوراک شرق تایلند

هم مرز با کامبوج و خلیج تایلند ، شرق این کشور سرشار از غذاهای تازه دریایی است ، بطوری که کسب و کار بخش عمده ای از مردمان این ناحیه در استان های رایونگ ، ترات و چانتاپوری در صنایع دریایی متمرکز است . در سرتاسر خلیج تایلند اسکله های بی شماری وجود دارد که قایق های ماهیگیری در آن پهلو گرفته اند و حجم قابل توجهی از محصولات دریایی شامل خرچنگ ، هشت پا ، شاه میگو ، میگو ، حلزون دریایی و صدف را خالی میکنند . این محصولات در اغلب موارد بطور مستقیم به رستورانهای فراوان محلی فروخته میشود که در این مکان ها غذاهای معروفی چون« سن چان پادبو » سرو می کنند . در اینجاست که می توانید نودلهای چسبنده بهمراه خرچنگ تازه میل کنید . غذاهای ذریایی با روشهای مختلف پخته میشود . در موارد دیگر غذاهای دریایی به محصولات ماندگارتری بازفراوری می شود مانند هشت پای خشک شده یا پلاموگ هنگ که چیپس محبوبی است . کاپی یا همان خمیر میگو و سس ماهی ( نام پلا ) در این منطقه مرسوم است و طعم غذاهای منطقه شرق مشابهت زیادی دارد با آنچه در مرکز تایلند  تجربه میشود . فلفل ، تمرهندی ، حبوبات تازه ولیمو نقش مهمی در سبد خوراکی این منطقه ایفا میکنند . بارش سنگین وآفتاب فراوان ،این منطقه  را برای رویش میوه های متنوع نیز مستعد کرده است . بازارهای منطقه ای سرشار از میوه های حاره ای مانند لونگان ، انبه ، آناناس و دوریان است . در شرق تایلند بویژه در چانتابوری همه ساله جشنواره دوریان در ماه های  می  و ژوئن برگزار میشود .

خوراک مرکز تایلند

جلگه های مرکز تایلند مکانی مناسب برای کشت و برداشت محصولات کشاورزی است و از مسائل نواحی کوهستانی و همین طور نواحی شرق این کشور که در مواردی دچار سیلاب های گاه و بیگاه می شود ، به دور مانده است . این منطقه به سبب دسترسی آسان به خلیج تایلند در کشت و پرورش گونه های متنوع غذایی ، بسیار غنی است . تایلند به دلیل مزیت موقعیت راهبردی خود توانسته است از نقاط مختلف نیروی کار لازم را برای کار و فعالیت به مرکز جذب کند . به همین دلیل تنوع غذایی به مراتب بیشتری در مرکز تایلند پیدا میشود .

 در خیابانهای بانکوک خانم های فروشنده ای که حجاب بر سر دارند پنکیکی حاوی موز ، تخم مرغ وشیر تغلیظ شده با نام روتی roti می فروشند . در کنارشان می توانید بامی مودائنگ ( آمیزه ای از نودل ها همراه با تخم مرغ ، گوشت گراز کبابی ) را تجربه کنید .

 خورش کائوکائومو بیشتر صیغه چینی دارد با برنج بخار پز ، بروکلی ، تخم مرغ پخته شده و دانه های ترشی خردل طرفدار زیادی دارد .

 ادویه ها و کاری نه تنها در تایلند بلکه در خارج از این کشور نیز فراگیر و از شهرت خاص خود برخوردار است .

 

مرکز تایلند همچنین محل رویش و زادگاه شکل گیری منوی غذای سلطنتی است . ترکیبات و سبکی که هر روز میلیون ها تایلندی مصرف میکنند . در آشپزخانه نظام سلطنتی ، از دیر باز نظم بالا و قواعد سفت و سخت وجود داشته که این آداب و رسوم از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است .

از مرسوم ترین و محبوب ترین غذاهای ناحیه مرکزی نودل ها هستند که به شکل های مختلف و متنوع سرو میشوند .طعم غذا در مرکز تایلند بیشتر شیرین است و به نسبت مناطق شمال شرقی و جنوبی از ترشی و تندی کمتری برخوردار است . یک منوی خانوادگی در این منطقه می تواند شامل سوپ و یا یک بشقاب خورشی باشد که شامل سبزیجات تفت داده شده با سس صدف یا یک بشقاب ماهی و سالاد است، که با مزه های تند آذین بندی شده است .

 خوراک مناطق جنوبی

مناطق جنوبی گرمترین ، مرطوب ترین و پر آفتاب ترین ناحیه تایلند به شمار میرود و غذاها در عالی ترین شکل خود پخته می شود . طبیعی است که تندترین مزه ها را اینجا با غذاهای دریایی که تازه هستند تجربه خواهید کرد .

زندگی آبزیان شامل انواع ماهی ،میگو، خرچنگ ، صدف ، گوش ماهی و حلزون دریایی به هنرهای آشپزی معنای دیگری بخشیده است . ضمن اینکه در کنار فراوانی پروتئین های دریایی ،میوه های متنوع و سبزیجات گوناگون نیز طعم و مزه این غذاها را دو چندان میکند .

نارگیل کاربردهای فراوانی دارد . شیر و خامه آن در سوپ و خورش ها استفاده می شود و از روغن آن در پخت و پز و تفت دادن باقی اقلام . از قطعات نارگیل همراه با گوشت و هم چنین نارگیل رنده و خشک شده در دسرها و تزئینات بهره می برند .

 جوانه های نخل و پنیر خرما مکمل سبزیجات  در خورش ها ، سوپ ها و غذاهای تفت دادنی هستند . آبی که در نارگیل های نو رسیده وجود دارد برای سلامتی و طراوت مفید است . حتی پوست و غلاف نارگیل که بعنوان هیزم برای پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد ، به گوشت و ماهی عطر و طعم خاصی می بخشد.

 جنوب ، سکونت گاه تعداد قابل توجهی از مسلمانان است که اصالتا مالایی و اقلیت مشخصی از آنان چینی هستند . تنوع غذاهای این منطقه از چنین ترکیب جمعیتی تاثیر پذیرفته است . قهوه و انواع و اقسام چای ها نیز از مالزی به این منطقه وارد شده است .

سفارش برای خورشت ها در جنوب مرسوم است . بطور کلی خورشی که مسلمانان جنوب درست میکنند شیرین و معطر و با سبک وسیاق پخت و پز هندی و مالزیایی سازگار است . حال آنکه بیشتر خورش ها و سوپ های تایلندی خوش نمک ، تند و آتشین هستند . حبوبات تازه و فلفل با ذائقه ایرانی ها سازگار است .

 از خورش های محبوب و معروف تایلندی می توان به  geang som  ( سوپی ترش حاوی ماهی و آناناس و جوانه نارگیل )و  geang tai pela  (با شکم ماهی و پودر کاری پخته و معطر می شود ) اشاره کرد . در نواحی جنوبی زردچوبه هم به کرات استفاده می شود که رنگی زرد به غذاها می بخشد . لوبیا هم به اشکال مختلف از جمله پخته شده یا ترشی وتفت داده شده در رستوران ها و بازارها یافت میشود که در کنار خورش ها و میگو ها زینت بخش سفره های رنگارنگ می شود.

با رزرو تور تایلند از شیراز فرصت چشیدن طعم غذاهای تایلندی را دارید .

 

Summary
Review Date
Reviewed Item
غذاهای تایلندی
Author Rating
5