قلعه دختر باکو

قلعه ی دختر باکو، با تاریخی کهن از آثار دوره ساسانی به شمار می رود. اهمیت این قلعه به قدری است که تصاویری از آن بر روی پول رایج کشور باکو و همین طور تمبرهای پست مشاهده می شود. این قلعه که تاریخ تکامل شهر را در خود جای داده است از سنگ ساخته شده و می تواند ۲۰۰ نفر را در خود جای دهد. قسمت شرقی این قلعه دیدی مناسب رو به آسمان دارد و برخی می گویند از این قلعه برای علم نجوم نیز استفاده می شده است .اما نمی توان فراموش کرد که این مکان روزگاری مکانی برای نیایش آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می رفتند و امروزه به موزه ای بزرگ تبدیل شده است.

در ورودی قلعه بصورت دوگانه ساخته شده است و بعد از ورود با سقف های بلند مواجه خواهید شد. زمانی که از پله های سنگی به سمت بالا حرکت کنید پنجره های کوچکی را می بینید که بر روی دیوار ها قرار گرفته اند. یکی از عجایب این قلعه ی ۷ طبقه، قرار گرفتن چاه آبی در طبقه ی دوم می باشد که آب آن از بارش باران تامین می شود و کاملا پاک است. ( با این که در نزدیکی دریا قرار دارد )
قلعه دختر در سال ۲۰۰۱ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید اما با این که می گویند این مکان ضد زلزله ساخته شده است در همان سال ها زمین لرزه ای باعث شد تا این یادگار کهن آسیب هایی ببیند به همین دلیل یونسکو قلعه را در لیست بناهایی قرار داد که در خطر نابودی هستند. اگر می خواهید از قلعه دختر بازدید کنید کافی است به شهر باکو و مرکز شهر بروید سپس از بالای قلعه نمای کاملی از شهر باکو و دریای خزر را ببینید، نوازش نسیم را بر صورت خود احساس کنید و اندکی به تاریخ و افسانه های روایت شده بیاندیشید. در ضمن فراموش نکنید به هنگام جشن نوروز در بالای برج آتشی روشن می شود که در شب بسیار زیبا است پس در نوروز با تور باکو با ما همراه شوید و بازدید از این قلعه تاریخی را از دست ندهید.

Summary
Review Date
Reviewed Item
قلعه دختر باکو
Author Rating
5