برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

دبی پر است از سازه های عجیب و بی نظیر. یکی از این عجایب  برج خلیفه دبی می باشد. بلندترین ساختمان جهان و یکی از شاهکارهای معماری قرن ۲۱ در قلب امارات متحده عربی. ساختمانی که در ابتدا برج دبی نام داشت و پیشنهاد ساختش در سال ۲۰۰۳ مطرح شد و در سال ۲۰۰۴ ساخت آن آغاز شد و نهایتا در سال ۲۰۱۰ مصادف با چهارمین سالگرد جلوس شیخ «محمد ‌بن ‌رشید آل‌ مختوم» به‌ عنوان حاکم دبی به اتمام رسید و افتتاح شد.

 این سازه بی نظیر با داشتن چندین رکورد جهانی در کتاب گینس  همچون مجموعه مساحت طبقاتی بالغ بر۳۳۴۰۰۰ متر مربع و ۱۹هکتار فضای باز یکی از استاندارترین ها بناهای جهان به شمار می آید  که ۳ برابر بلندتر از برج ایفل و ۲ برابر بلندتر از ساختمان امپایر استیت می باشد. این آسمان خراش ۸۲۸ متری بلندترین ساختمان ساخته شده به دست بشر می باشد  که طراحی مارپیچی Yمانند آن توسط آدریان اسمیت و شرکت SOM آمریکا با الهام از معماری اسلامی و طبیعت صحرا انجام گرفته ‌است. معماران برج خلیفه دبی اصلی‌ترین ایده‌ها را از گل صحرایی Hymenocallis  به منظور طراحی برج خلیفه اقتباس کرده اند. طراحی خلاقانه برج  خلیفه دبی نه تنها از نظر شکل فیزیکی، نیروی وارده توسط باد را در طبقات آخر مهار می‌کند، بلکه به ساکنان هر طبقه نمایی منحصر به فرد و بدون اشراف به سوی سایر واحد‌ها هدیه می دهد. دکوراسیون داخلی برج خلیفه دبی که دارای ۱۶۰ طبقه ی قابل سکونت همراه با ۷۰۰ واحد آپارتمانی شخصی بین طبقات ۴۵ تا ۱۰۸ است توسط جورجیو ارمنی طراحی شده است، یک استخر در طبقه  ۷۸ تعبیه شده و تقریبا بقیه ی طبقات به شرکتهای تجاری اختصاص داده شده است. سریعترین آسانسور جهان در این برج مستقر می باشد  که سرعت آن ۱۸ متر در ثانیه است، مرتفع ترین سکو برای استقرار افراد و مشاهده مناظر تا فاصله ۹۵ متری، بلندترین پلکان و مرتفع ترین رستوران، و استخر در جهان از دیگر عجایب این برج به شمار می آیند

استفاده از طاق در نمای برج خلیفه دبی  نشان دهنده معماری اسلامی می باشد. در بیرون برج فواره رقصان  ۲۱۷ میلیون دلاری طراحی شرکت WET Design با داشتن ۶۶۰۰ لامپ در ۵۰ رنگ مختلف  مناظری زیبا و خاطراتی فراموش نشدنی را در محوطه بیرون برج خلیفه دبی  برای بازدیدکندگان فراهم می آورد. از همه جالبتر اینکه آب‌نمای دبی طوری برنامه ‌ریزی شده‌است تا با موسیقی‌های بی‌کلام ، پاپ و موسیقی عربی برقصد !
آهنگ هایی که در طول روز از این آب نما پخش می شود شامل موسیقی های عربی ، ترکی ، انگلیسی ، سواحیلی و حتی ایرانی می باشند . همچنین موسیقی برخی سریال ها نیز پخش می گردد . تماشای فواره دبی در شب و شنیدن موسیقی و دیدن رقص آب در آسمان به راستی که لذتی وصف ناشدنی به همراه دارد

پیشنهاد ما به شما برای سفر به دبی تماس با آژانس سفرهای برتر و انتخاب تور دبی از شیراز برای داشتن یک سفر رویایی به شهر آسمان خراشهاست.

Summary
Review Date
Reviewed Item
برج خلیفه دبی
Author Rating
5